20g karbohidrat sehari


20g karbohidrat sehari merujuk kepada Diet Athins. Diet Athins : no sugar no carbohidrat in 14 days atau selagi tak cecah berat yang diidamkan kena stay di fasa ni. Makanan yang boleh makan : air kosong, ayam, daging, ikan, sayur hijau, udang, keju cheddar, keju mozarella, keju parmesan, rumpai laut, suplemen dan vitamin. Selain daripada tu di HARAM kan dalam diet Athins. Tapi itu lah syarat wajib Diet Athins.

Kalau dah melepasi fasa ni horeyy... boleh dah makan yang lain dalam kuantiti sedikit. Ok sila google fasa-fasa Athins ye kawan-kawan

Memang tak lah kan Kalau Hana nak amalkan betul- betul diet Athins ni. Mana boleh Hana tinggalkan buah-buahan, ais cream dan coklat T_T. Nanti diorang merajuk macam mana huhuhu. Hana cuma tak makan nasi or makan nasi 3 - 5 sudu sehari.

Tapi apa-apa pun Hana suka cara penerangan yang logik dek akal berkaitan dengan Diet Athins ni. Meh nak explain sikit berkaitan Athins. Kepada pakar Diet Athins kalau salah tegur ek :)

Cara Diet Athins menjalankan kerjanya...
Secara azalinya, badan kita memerlukan tenaga. Tenaga tu datang dari karbohidrat dan gula kan. tetapi Athins ni suruh kita kurangkan karbohidrat. Bila dah kurangkan karbohidrat, badan kita ni terfikir-fikir nak bakar apa, karbohidrat dah tak ada. Fikir punya fikir, diorang sepakat nak cari lemak dan membakar lemak untuk dijadikan tenaga. Badan gemuk sebab apa? LEMAK. Sekarang badan dah bakar lemak maknanya dah selim melim la kan :) 
Kalau kita cun makan karbohidrat yang cukup, badan kita akan bakar karbohidrat ja, yang lemaknya tak di bakar. So itulah gunanya Diet Athins untuk orang yang gemuk macam Hana. Yang dah slim amalkan diet seimbang sudah le.

Dari sini lah Ketosis itu muncul di peringkat awal selama 3-4 hari bagi yang mengamalkan Diet Athins. Google please apa itu Ketosis (kurang selera makan, kerap kencing, pening, tenaga bertambah, dan lain. biasa-biasa ja )

Fokus kepada karbohidrat untuk 20g apa ja yang boleh di ambil untuk Diet Athins


Segala jenis nasi, pau, roti wholemeal 2 keping dan kentang pun dah tinggi karbohidrat T_T 
Gandum musuh Athins


Nampak tak susu pekat di situ . huhuhu
  Gula musuh Athins

1 cawan nasi = 30g 
telur = 1g
Ayam goreng = 9

Ermmm.. Mak Cik bagi nasi lemak 1 tak mau nasi ok. hehehe

Sebenarnya ikut kesesuaian diet yang sesuai untuk diri sendiri. Kalau dah mantain just amalkan diet seimbang alaa yang kita belajar piramid makanan kat sekolah tu. ngee. Ada Diet No Rice, Diet Slim Fast, Diet Detox. Itu ja diet yang Hana tau. ngeee


8 orang dah komen :

nuyui a.k.a miss YUI said...

tp bukan selamanya. sbb ada fasa kan.

selalu ramai org takut atkins psl "digembar" kan psl xckup karbo apa. hehe.

tp yui suka atkins even xbaut full. nmpk perubahn

Aziana Mohd Salleh said...

Diet yang seimbang..moga cukup nutrisi yang diperlukan.. kalau tak cukup topup suplemen.. bantu selesaikan nutrisi gap yang di alami..

Wan Syahida said...

Cemana tu nasik lemak tanpa nasi? hehehhe. makan sambal je la ek.. Atau telur rebus je.. hihihihi

Adam said...

Saya pulak nak tambah berat.

hana hadi said...

@Adamalahai bestnyaa jadi org yang nak tambah berat T_T

hana hadi said...

@Wan Syahida telur rebus ok dah wat protein. hehe

dorsett pink said...

Bagus ni. Sy pun mengamalkan pemakanan sihat tapi tak ikut lah diet athins ni.... Hehe. Thanks for sharing

aswadz said...

elok juga amalkan diet atkin ni sbb berkesan, cuma slow la sket. member aku buat jadi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...