..Sahabat..

Sebenarnya apa yang Hana nak taip nie adalah luahan rasa yang lahir dari hati Hana sendiri. Hana pun xtau nak start dari mana..

Patut ka seorang sahabat A menceritakan keburukan dan keaiban sahabat B yang dia kenal dari awal kepada sahabat C yang baru mula nak rapat dengan sahabat A. paham x?? Berbelit2 skit kan ayat ku nie.

Walaupun Si A nie rasa macam hidup sendirian walaupun ada Si B tapi xpatut la dia ceritakan keburukan dan keaiban Si B. Tol x? Kenapa Si A rasa macam hidup sendirian sehingga boleh mencetuskan penceritaan keburukan dan keaiban Si B kepada Si C?

Mungkin sebab Si B abaikan Si A? Mungkin juga Si B ada wat salah kat Si A?

Si B abaikan Si A? Mungkin Si B tu ada masalah peribadi yang dia sendiri cuba nak satlekan masalah tersebut sehingga Si A terasa hati. Tapi itu xmungkin sebab Si B nie seorang yang perahsia, pendiam. Si B akan buat biasa jika dia ada masalah cuma hari tu mungkin dia xdapat nak kawal emosi sehingga Si B jadi pendiam. Memang perangai Si B sejak azali macam tu.. Hanya orang tertentu sahaja yang faham mengenai Si B iaitu ***** kawan Si B

Si B hanya manusia biasa dia pun ada wat kesalahan sehingga dia sendiri xtau apa kesalahan yang dia lakukan kat Si A. Ya mmg Si A xtau apa punca masalah nie.. Sehingga pada suatu hari Si B teringat yang dia lupa akan janji Si A. Memang betul2 lupa.. memang xsengaja sehingga keesokanya...

Si B di ingatkan kembali mengenai janji yang dibuat oleh Si A. Pada masa yang sama jugak Si B dapat tau Si A ceritakan kepada Si C pun berdasarkan sumber-sumber yang boleh dipercayai..Sumber itu adalah rahsia. Mmg xsalah sumber tersebut yang mengatakan Si A menceritakan kepada Si C mengenai keburukan dan keaiban Si B. Si A menceritakan segala-galanya tentang Si B kepada Si C sebab dia rasa xpuas hati mengenai janji yang dimungkiri oleh Si B .. Dan daripada sumber itulah baru Si B teringat Si B pernah berjanji dengan Si A.

Sepatutnya Si A perlu mengingatkan Si B mengenai janji tersebut tapi di mana silapnya Si A sehingga membolehkan Si A menceritakan peristiwa tersebut kepada Si C sampai terbawa-bawa cerita mengenai keburukan dan keaiban Si B

Si B mmg kesal terhadap perbuatan Si A.. Disebabkan Si B lupa janji tu, Si A sanggup menceritakan keburukan dan keaiban Si B kepada Si C. Sampai sekarang Si A xtau yang Si B telah tau mengenai penceritaan Si A kepada Si C.

Sekarang kehidupan berjalan seperti biasa.. Tapi hati Si B memang sangat sakit sampai sekarang dan mungkin sampai bila2.

Bertambah sakit hati bila janji-janji Si A dan Si B dilupakan macam tu ja. Perjanjian antara Si A dan Si B



Apa2 keburukan dan kelemahan kita berdua jangan ceritakan kepada orang lain hanya kita berdua. Klu orang lain bgtau apa2 pasal salah seorang antara kita, kita mesti bgtau perkara tersebut, jgn ada rahsia..

Si B ingat janji2 tersebut sehingga janji tersebut di mungkari oleh sahabat baiknya sendiri iaitu Si A. Si B xkan berdendam kepada Si A. Si B akan pegang janji tersebut sampai mati biarlah Si A nak mungkir janji sekali pun..

Si B pernah belajar tentang sebuah erti persahabatan. Dia xkan buat sahabatnya sepertimana sahabatnya buat kat dia cm2. Si B xda sapa2 dah kecuali Si A. Segala keburukan kelemahan Si A, Si B terima dengan sabar. Si B sanggup buat apa sahaja untuk menjaga persahabatan dengan Si A. Sayangnya Si B kepada Si A sehingga diri Si B yang tak bersalah sanggup buat apa saja untuk menebus kesalahan yang tidak sengaja tersebut.. Tetapi Si A xrasa apa yang Si B buat tu adalah untuk kebaikan Si A dan Si B

Dia xkan lupakan peristiwa itu.. Itu adalah perkara buruk yang berlaku dalam kehidupan peribadinya Si B. Macam mana nak lupakan.. sahabat baik sanggup buat Si B mcm tu

Si B xmenceritakan kepada sesiapa pun kecuali kawan baiknya *****. ***** adalah satu-satu kawannya yang sangat memahami keadaan Si B. ***** xkenal siapa itu Si A dan Si C. ***** xseperti kawan-kawan Si B yang lain.. Si B percaya yang ***** xkan seperti Si A.. Yaa.. Si B selalu membanding2kan 2 sahabat baiknya ***** dan Si A.. tapi perbandingan itulah yang membuatkan Si B secara perlahan-lahan cuba memahami Si A. Banyak rahsia yang tersembunyi dalam diri Si A yang xdapat dilihat dari luaran hanya Si B sahaja yang tahu walaupun Si A xmenceritakan kepada Si B.

Dengan cara itu Si B dapat menjaga hubungan baik dengan Si A. Tetapi.............. perkara dah jadi Si B xkan lupakan..Walau apapun....

Si B tetap sayang Si A. Si A adalah sahabat Si B selamanya...


........................EnD..................

6 orang dah komen :

ZORA said...

huhu..pening da bace lame2..hehehe..
ni la dikatakan..kwan makan kawan....:)

Unknown said...

cabaran...pegang pada janji.

Nurfarah said...

susah nak cr sahbat y sejati, kdg2 bila kwn kita dah ada kwn baru mgkin dia lupakan kita..

berhati2 memilih sahabat, kalau boleh berkawan dgn semua org, kalau kita telalu rapat dgn someone mmg pkara ni akan terjadi.

Hana said...

@♥Cik Nurfarah♥ sebelum nie xpernah jd cmni.. tapi kali nie jadi hana xtau nak watpa. hana diam ja..tp masalahnya hana diam pun da yang xkena (dia terasa)

Hana said...

@mansabar jelah

Hana said...

@ZORA pening ek..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...