Alat untuk melipat baju


Alat untuk melipat baju satu alat yang di cipta untuk mengajar anak-anak untuk melipat baju sendiri. Sebenarnya sudah lama alat ni. Korang mesti pernah tengok kan alat ni. Alat untuk melipat baju di perbuat daripada 100% kotak.hehe

Sebagai Guru Penyelaras Susu Sekolah, segala kotak-kotak susu yang tidak digunakan (bukan kotak susu yang kecik-kecik tu ye) boleh di kitar semula menjadi alat untuk melipat baju.

Baarisss....!!!! Time bagi susu kotak kat murid :P
Haaa yang kotak warna koko tu yang nak diguna tau

Ehem.. lagipun Hana kan Guru Pendidikan Khas boleh juga alat melipat baju ni dijadikan bahan pengajaran untuk subjek dalam Pendidikan Khas. Haa.. nampak tak kebijaksanaan di situ. hahaha Tak kira lah guru subjek apa pun, ibu bapa ke boleh je buat alat melipat baju ni.. Bukannya khas untuk Pendidikan Khas pun

Sebelum memulakan proses membuat alat untuk melipat baju. Kita kita buat aktiviti panaskan badan dulu tau.huhu ok mula-mula... buat peace and take a picture


Ni ja aktiviti panaskan badan. Senang kan.. hehe

Untuk menghasilkan alat melipat baju ni, Hana perlukan 4 kotak susu. Murid Hana ada 4 orang, so Hana perlukan 16 kotak susu.

Ukuran untuk membuat satu alat melipat baju 

Garisan putus-putus tu untuk penyambungan. 

Mudah je buat alat melipat baju ni. Cuma ketelitian diperlukan untuk mengukur setiap inci kotak-kotak tersebut. Bab-bab mengukur ni keja Cikgu Hana le :)

  
Teliti teliti Hana pun masih ada kesilapan dalam pengukuran T_T

    
Kerja-kerja memotong dan penyambungan murid Hana yang buat :). Erm... ketelitian untuk membuka salotape pun diperlukan hehe

Cikgu sebagai pemudahcara :)

Inilah hasilnya

video

Disebabkan terdapat sedikit kesalahan dalam ukuran, Alat tersebut akan jadi bertindan macam dalam video tu. Tapi still boleh pakai dan menghasilkan lipatan yang baik :)

Siap untuk 3 alat untuk melipat baju. Kesian seorang murid Hana tak dapat sebab tak cukup kotak.huhu

P/s: Hana dengar alat melipat baju ada jual kat kedai. Sampai sekarang Hana tak pernah jumpa lagi

9 orang dah komen :

Mohd Lokman Bin Ramli said...

haha.. sangat menarik teknik lipatan tu.. tak sangka kotak pon boleh jadi alat yang berguna^_*. lepas ni boleh buat dan letak kat rumah.

sYiRa LoKMaN said...

agaknya berapa lama syira tak singgah sini ye ?
hehe..maaf kurang blogwalking..

weschairs said...

Pnah dgr dan tgk tapi x pnh cuba

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah lg jimat..

haah mmg ada yg jual..tp yui pun tak pernh jumpa..tgk online je

lynndamya said...

Salam...ahahahaha...ingatkan betul2 alat utk lipat baju~ baru nak ushar..rupanya alat utk ajar budak2 ni lipat baju..hehe nice2..boleh guna utk ajar anak2 nanti~ chewahhhh haha..

nae nematoda said...

nang pun tak pernah dengar ada alat melipat baju...lipat dengan tangan sudah...tapi kadang-kadang, tak lipat pun, lepas basuh, terus sangkut guna hanger...hahaha

hana hadi said...

@lynndamya
hehe alat untuk ajar anak2 lipat baju le. tapi ada yang betul orang kata.. huhu

hana hadi said...

@nuyui a.k.a miss YUI
nak try cari alat lipat baju onlne la.. erm.. ada alat untuk sidai baju x agak2? hehe

ewanthology said...

ok..kreatif ni.... jimat duit dan jimat masa jugak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...