Minyak wangi beralkohol


sekadar hiasan

Akohol terhasil daripada proses tindakan kimia biji-bijian dan kayu-kayuan. Alkohol yang dihasil daripada biji-bijian ini dinamakan sebagai "alkohol etil" atau "thanol". Alkohol yang terbentuk daripada kayu-kayuan pula disebut sebagai "methyl" atau Metanol.

"Alkohol etil" yang dihasilkan daripada biji-bijian yang diperam sehingga cecairnya dijadikan bir atau wain yang digunakan untuk minuman, bahan bakar yang mesra alam, dan sebagai pengawet ubat-ubatan

Alkohol yang dicampurkan dalam minyak wangi untuk meyemarakkan harumannya BUKAN jenis ethanol yang sama yang digunakan dalam arak. Sebaliknya ia mengunakan ethanol mutlak ( absolute ethanol ) yang merupakan alkohol yang hanya mencampurkan sedikit air dan bahan lain. Oleh itu kesannya juga berbeza dengan arak dan tidak lagi dinamakan sebagai arak. Malah alkohol jenis ini jika dimakan tidak akan mabuk sebaliknya akan MATI.

Berdsarkan penjelasan di atas, ternyata minyak wangi yang mengandungi alkohol adalah TIDAK NAJIS dan BOLEH DIGUNAKAN KETIKA SOLAT.

Ini juga adalah fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan Majlis Fatwa Al-Azhar. Begitu juga dengan pendapat Sheikh Sya'rawi dalam bukunya Anta Tas'al Wa Islam Tujib (anda bertanya Islam menjawab) bahaya minyak wangi yang digunakan alkohol TIDAK NAJIS


1 orang dah komen :

Anonymous said...

one drop perfume takde alkohol :) Alhamdulillah and may Allah bless (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...