Fakta Menarik Tentang Tidur


Fakta menarik tentang tidur..
Ambik dari buku apa tah kat library sekolah Hana SK Sampadi.. Sehari suntuk Hana menelaah buku-buku yang ada di library tu sementara tiada kerja lagi..

 Tanpa makanan manakan manusia dapat hidup lebih kurang 14 hari, tetapi tanpa tidur, manusia hanya boleh bertahan selama 10 hari.
Hana lebih suka tidur dari makan

 Mamalia yang paling tidur lama adalah beruang koala (22jam), kelawar (19jam) dan tenggiling (18jam) manakala mamalia yang paling tidur sekejap adalah zirafah (2jam), rusa (3jam) dan gajah asia (3jam)
Manusia memerlukan 3 jam untuk tidur yang baik tanpa sebarang gangguan mahupun mimpi.

 Apabila dolphin tidur, hanya separuh otaknya akan nyahaktif. Lagi separuh digunakan untuk membantu proses pernafasan
Dolphin tu ikan lumba-lumba. Dalam buku tu taip dolphin, Hana pun taip dolphin juga lah.

 Bermimpi adalah normal tidak kira mimpi indah atau ngeri. Mereka yang tidak bermimpi selalu dikaitkan dengan masalah peribadi atau personaliti
Rata-rata manusia pernah bermimpi terbang. termasuk Hana.. Kenapa???

 Perkara yang belaku ketika tidur adalah otak akan berehat. sel-sel rosak dibaiki dan mengeluarkan hormon-hormon tertentu
Hormon apa tu ye? yang Hana tau bila bangun dari tidur, Muka Hana ada sedikit berminyak. hehe

 Selalunya 70% daripada mimpi lelaki adalah tentang lelaki lain dan 30% adalah perempuan. Manakala bagi perempuan 50-50 tentang lelaki perempuan lain. Selalunya kita akan bermimpi tentang seseorang yang kita pernah lihat tidak kira samada masih ingat atau tidak.
Hana pernah mimpi berlawan dengan orang jahat. Tapi Hana tak tau siapakah orang jahat itu :P

 Saat kita tidur nyenyak, nafas, dengup jantung dan tekanan darah dalam tingkat yang paling rendah
Kalau mimpi yang mengerikan tu maknanya tak nyenyak la kan sebab masa tu degup jantung kita mesti berdegup dengan kuat. hahaha

 Banyak orang yang menderita isomania sebenarnya adalah pegaruh daripada rasa bimbang dan depresi atau kemurungan. Rata-rata penderita isomania adalah wanita dan orang tua
Hana tak termasuk di kalangan wanita isomania ye..

 Suhu tubuh akan menurun secara drastik menjelang pagi. Biasanya titik paling rendah adalah sekitar 4 pagi. Kemudian akan naik lagi setelah matahari terbit
Patut rasa sejuk je masa tu

 10 cara tidur melambangkan personaliti seseorang 
 12 cara tidur melambangkan personaliti kucing 

29 orang dah komen :

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. sheila suka mengingatkan mimpi lepas bangun. cerita dekat suami. nanti dia gelak2 je. hehehhe :)

Nurzakiah Hanum said...

:)

Miss Zahirah said...

comelnye cat tu tido.. picit ekor dia.. hahaha

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

sama la kita , lepas bangun tidur muka berminyak...hehehe

Cik Ain said...

nice sharing sis ahhaa..ain penah mimpi ain bole terbang agagaga..bila bangun gelak sorang2 mcm org xbetol.

iu-hazirah said...

jemput join

http://www.iuzira.com/2013/07/contest-blogger-jejaka-jambu.html

deno said...

thanks for da info dear :)

Amanina Mads said...

nice sharing :)

aisya said...

tido paling lama.. 17 jam.. topup tak tido 2 hari.. dahsyat. haha!

Kesuma Angsana said...

hehehe info menarik ni !

S.K.A said...

he3 nice sharing =) betol la fakta ni..sy pn suka tido dr makan..

Lady said...

haha nice entry. kalau nyenyak, bom meletup pun xdengar. hahahaha

el said...

lau tgh mimpi syok org kaco..rs nak smbung balik..kdg2 menjadi haha

dear xila said...

thx for info...dah stat cuti ke? *kkonpius ;p

hana hadi said...

@dear xila
belum cuti lagi.. sabtu ni baru start cuti :)

boni kacak said...

hahahaha, pengakuan eklusif tu.. lagi suka tidur daripada makan.hahahaa

Ayie Abas said...

assalamualaikum..hana :)

fakta2 yg menarik...bulan puasa ni mmg mata memang mudah mengantuk..hehe :)

Cik Kay Jue said...

wah menarik la hana.. suka ckj baca.. >_____<

ANNA MARIANA said...

wah, nice sharing :)
kalo anna tido paling lama adalah 12 jam... muahahahahhaa..

Tedi said...

Masa tidur mana akak tau sejuk? tipula akak ni :P

Cik Itah@Rama Rama Pendek said...

menarik..sy suka tidur tapi..paling tak suka bila bermimpi kena kejar ular huhuhu seram!

.::: Princess MOMOY :::. said...

koala tidur 22 jam ? 2 jam je dia sedar
uihh

dear, suka pergi spa tak ?
ada lulur spa dan produk spa yg di supply ke spa-spa di sini

http://www.d-homespa.blogspot.com

Ema Johari said...

banyak tips pasa tidur ni..

jaakechik said...

perkongsian yg bgus. bgus la cikgu hana ni. dah habus baca dia share lak ngn kita. good.. good!!

p/s: dah fasih bhasa sarawak ke skrang ni?

hana hadi said...

@ANNA MARIANA
mak ai.. 12 jam paling lama.. kalah hana kalau mcm ni

hana hadi said...

@Tedi
ceah.. terkena hana. haha kalau sejuk2 mesti terjaga.. pastu tido balik.. boleh x mcm tu. hehe

hana hadi said...

@jaakechik
:)
dah boleh sikit3. tapi xberani lagi nak cakap ngan org takut tersalah sebut jadi makna lain pula

puteri kasih said...

lamanya si beruang koala tu tido kan...hehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

nice info =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...