Terapi berkuda Dan Snoezelan


Ku n rakan2 sekelas da wat satu program untuk subjek TERAPI DALAM PENDIDIKAN KHAS. Program tersebut adalah merasai atau mengetahui mengenai Terapi berkuda dan Terapi Snoezelan.

Terapi berkuda membawa maksud rawatan pemulihan untuk memulih atau meningkatkan tahap sesuatu perkara kanak-kanak berkeperluan khas dengan mengunakan kuda sebagai medium..Terapi berkuda mampu meningkatkan keyakinan diri, keseimbangan badan, membantu kanak-kanak agar lebih fokus, mengurangkan kekajangan otot dan sebagainya

Terapi Snoezelan ialah sebuah bilik yang direka khusus untuk memberi rangsangan pelbagai deria dengan mengunakan kesan cahaya, bau-bauan, warna, muzik dan sebagainya.Snoezelan atau multideria terkawal digunakan untuk mereka yang mengalami ketidakupayaan mental yang teruk yang mendedahkan mereka kepada persekitaran dan dapat memberi rangsangan

So xnak cakap panjang2. tngok pic je dah dapat menceritakan segalanya.TOL X??hehehe
My classmate.
Yang berbaju oren, kuning n seangkatan dengannya 2 pihak yang bertanggungjawab tempat ku wat terapi nie.Yng baju hitam 2 lecture Terapi Dalam Pembelajaran


Klu dah berkumpul mcm nie nak wat pa lagi sembang2 kosong le

"Manisnya..manisnya senyuman mu"..Wah lirik lagu pa nie ek..

Ku nkusyuk bebenor nie ha.. Yang baju oren 2 la yang akan mengajar kami cara naik kuda, n macam2 pengetahuan kami dapat mengenai kuda nie.. kiranya dia nie mmg pakar bab2 berkuda nie dari kecik lagi.sampaikan anak dia yang berumo 2 tahun bleh ingat setiap nama kuda kat c2. Bleh tau suma pasal kuda.Mana tumpahnya tuah klu x ke nasi kan..respek giler la..

Mari pilih2 kuda.hahaha. mna la kuda nak ku bawa jalan2 ek.Erm..nak yang comel2 lah.
Cm jinak je..
Yang kat bawah nie plak..pic kanak-kanak berkeperluan khas naik kuda.Dah nama pun terapi Berkuda mestilah sesuai untuk kanak-kanak nie kan... tngl 2 .kecik2 dah naik kuda.ku bru fez time naik kuda nie pun sebab da program nie.klu wat program nie xdapat la merasa naik kuda.



Sementara menunggu giliran naik kuda. kami suma posing2 ngan proto dulu.hehe



Terapi Berkuda sudah selesai.dan sekarang kita ke terapi snoezelan plak..sebenarnya terapi berkuda n snoezeland nie kat tempat yang sama ja.. kiranya 1 tempat 2 xtvt.

Tengok 2 belum pe2 dah terlentang.Penat agaknya.. Tapi bilik nie mmg rasa cm nak tido.tenang jer..Dengan aroma nya.susana lagi.muzik yang best.
Pic di bawah nie sebelum lampu ditutup.kiranya xstart lagi terapi.hehe.Masing2 ambik port yang sesuai untuk menghayati time lampu dipadamkan. Tapi bleh je nak gerak2 jalan2.tp suma cm dah penat naik kuda kan.jadi suma pakat duduk jer..



Dan sekarang lampu ditutup..Suma diam n menghayati..
benda yang pertama yang ku nampak bila tutup lampu ialah ini..Panggil pa tah nie.macam wayar2 halus berlampu.cantik kan..nnt tukar warna len plak.warna warni nie akan merangsang kanak-kanak berkeperluan untuk menyentuh. Sesapaun pun boleh masuk bilik nie bukan untuk kanak-kanak berkeperluan khas ja. Orang yang stress ke kecewa ke bleh ja lepak2 cni.hehehe hilangkan stress n akan rasa tenang.
haaa dah tukar biru..tadi kuning.Suma yang tengok kata wwwaaa.cantik..huhu. Pantang nampak kamera nak mesti posing bergambar punya la..confirm..Sah2 la ku xda dalam gambar dah ku yang jadi photographer. xpa2 lagipun ku mmg suka ambik2 gambar nie..lagi2 gambar curi.hehehe.cam disco la plak..ops..bukan2.Kita teruskan melihat gambr2 nie k.dalam 2 3 keping lagi habis la. sebenarnya banyak lagi gambar to xlarat weeh nak tunggu.




Erm.. menghayati betol kawan2 ku nie..terlelap kali
Ok The last pic

Xnampak muka..da x gambar ku ??? erm..Bek xyah senyum
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...