Kepentingan Bermain
Menurut Piaget (1962), kanak-kanak bermain kerana :
Meluahkan idea, perasaan dan emosi
Tenang dan beriadah
Menggunakan tenaga yang berlebihan
Menyediakan diri untuk tahap perkembangan seterusnya termasuk alam dewasa
Belajar menyelesaikan masalah yang pelbagai (kognitif, manipulatif, sosial) yang menyumbang kepada perkembangan intelek
Melibatkan pembelajaran merentasi tiga domain : kognitif, psikomotor dan sosial
Membudayakan proses pembelajaran
Pembentukan jati diri, ketrampilan diri dan nilai murni
Kepentingan bermain bagi perkembangan fizikal:
Menggerakkan psikomotor
Meningkatkan kemahiran fizikal – berlari, melompat, memanjat
Meningkatkan keupayaan dan ketangkasan deria – bau, sentuh
Meningkatkan kemahiran manipulatif – mencantum, melukis, menampal
Meningkatkan kemahiran mengimbang – renang, kawal pernafasan
Kepentingan bermain bagi perkembangan sosioemosi:
Belajar berinteraksi secara positif
Belajar menghormati hak orang lain
Menghargai alam sekitar
Kepentingan bermain bagi perkembangan kognitif:
Mendengar
Berbahasa
Membaca
Berbincang
Berlakon
Secara ringkas, kepentingan bermain adalah :
Belajar konsep
Meningkatkan keupayaan kognitif
Memupuk pemikiran inovatif, kritis dan kreatif
Memenuhi perasaan ingin tahu melalui penerokaan
Membantu dalam menyelesaikan masalah
Membina kemahiran sosial
Memahami dunia sekeliling
Mempelajari bahasa
Membantu murid mengatasi perasaan bimbang dan tertekan
Membina kemahiran kendiri yang positif
Memupuk sikap tanggungjawab
Mempelajari peranan orang dewasa
5 orang dah komen :
Saya pun dah jarang bermain, asyik duduk terperap di rumah baca buku dan online laptop. Mungkin lepas ni nak buat aerobik kot. Hehe.
seronoknya bermain!
ohoho .. mmcm nk jwb esei pnulisan spm.
nice sharing
dah la tak kuar main2.asyik duk umah jea. huhu
Bermain mencerdaskan otak la jgk kn krenye d samping cergas fizikal :)