Selesai sudah membuat akuan sumpah


Selesai sudah membuat akuan sumpah iaitu satu daripada tiga eleman sebelum melapor diri untuk bertugas sebagai guru yang berjawatan sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG41. Hana diminta membuat Akuan Berkanun di hadapan Hakim Mahkamah Seksyen / Majistret / Pesuruhjaya Sumpah dengan mengunakan Surat Akuan Sumpah.

 http://2.bp.blogspot.com/_zyPQ7lgRuF8/S9VDmVJ9krI/AAAAAAAAAkg/CiI_rCKCM70/s400/mahkamah.jpg

Kena masuk mahkamah ke?  Kena berpakaian formal ke? Mesti Hana kena berdiri dalam pagar kayu lepas tu kena kata "Segala penerangan........ adalah benar belaka...."(contoh) lepas tu hakim ketuk-ketuk kayu (nama apa tah). Kiranya semua tu bayangan awal Hana.. Rasa best pula sebab firstime masuk mahkamah. hehe

Keesokan harinya, Hana pergi la mahkamah. Terus ke kaunter isi borang kemudian pegawai tu tanya bla bla bla. Bila dah selesai, Hana pun duduk di kerusi depan kaunter tu. 10 minit lepas tu, Pegawai tu pun panggil, Pegawai tu suruh Hana angkat sumpah dan baca penyataan yang terkandung dalam Akuan Sumpah tersebut "Saya .............................."

Lor, buat akuan sumpah kat kaunter je.. huhu melepas Hana nak masuk dewan mahkamah yang pagar kayu tu.huhu. Tapi tak apa lah.. ada juga pengalaman angkat sumpah. hehe

Entri sampingan.. Baru-baru ni Hana pergi main bowling di Amanjaya Mall dengan ex-jiran Hana. Terkejut bila tengok tempat bowling macam ni.



Kalau tak dapat tengok KLIK SINI


49 orang dah komen :

Sheila Salim said...

Assalamualaikum. hehehe sheila ingatkan betul2 hana kena masuk kandang saksi tu. hiewhiew. bestnya, kat mana bowling ni? nak main gak. lama tak asak skill. hihi ;p

hana hadi said...

@Sheila Salim
wslm.. hehe itu lah hana baget masuk dalam kandang tu dah. kat sg petani kedah.

Nurul Hidayah said...

Tahniah Hana.. bergelar Guru yang bertauliah sudahhh... ingatttt sumpah tu taww.. hehe :P

Nurrul said...

Amboi.. imaginasi tuh.. tinggi... kalau hakim ketuk2 tuh timeada buat kesalahan ajee akk.. hehe

wah !! kak Hana jadi cikgu dah.. selamat mendidik bangsa kak Hana :)

Tinta Lana said...

Salam.

Hana..kalau nak masuk kandang, kena ada kes,hehehe. Depan kaunter pun mrasa la hana..janji kat mahkamah jugak kan,hehehe

krole said...

wuah! tahniah wak..msti best angkat sumpah kat kaunter kan hahaha! tak terasa masuk mahkamah hihihi~

Ayie Abas said...

Assalamualaikum...hana :)

akuan bersumpah duduk dlm kandang tu untuk jadi saksi kes jenayah jer...hehe...

selamat mengajar hana..dgn kelulusan guru berijazah...confirm gaji hana..ribu2 kan? weeee..

AkuMalas said...

Hai cikgu!!

hana hadi said...

@Ayie Abas
hahaha mana hana nak tahu. xlah beribu2, ribu ja

my notes said...

tahniah ! dah dapat jawatan tetap ...

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

dah jadi cikgu , wow bestnya :)
lepas ni , pening dengan kerenah anak-anak murid la , sabar ye cikgu :)

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Ingatkan kena masukkan kandang nak angkat sumpah..hehe...
Tahniah ye..Selamat bertugas sebagai guru..^^

ANNA MARIANA said...

hahhaa, xpe next time minta trs kat hakim nak masuk dalam ..hihihihi

cik didiey said...

selamat menjadi pendidik :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

berpinar mata tgk bowling tu..hahah

Kesuma Angsana said...

tahniah yer ... mcm best je kat sini !

syiela said...

tahniah.. selamat bertugas.. akak pun dok sp :)

red jambu said...

ohh haha.. angkat sumpah dekat kaunter,. cam kelakar je kan. huhu.

tenku butang said...

heee.. teman pernah masuk kandang mahkamah sebab bicara saman .. huk2.. x bestt

Fiza Rahman said...

Baru tau. Nak jadi cikgu kena angkat sumpah yer.

hana hadi said...

@tenku butang
ni mesti kes tungak saman sampai beribu2. hehe best x masuk mahkamah ada pagar kayu x?

hana hadi said...

@NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI
:) masa praktikum pun dah xlarat nak melayan.. kanak2 istimewa kan

puteri kasih said...

kalau masuk dalam tu perlu ada kes..hehe. Dah bersumpah ni, perlulah menjadi guru yang berdedikasi yer :)

Hanih Borhan said...

Tulah kan,biasa dok tengok dlm TV,tak pernah lagi merasa dapat masuk bilik mahkamah tu,misteri je,haha...

Amanjaya Mall? Laa, Hana org SP ke ni???

Nak tanya sat,mcmmana nak letak video Keek tu betoi2 kat center, ada jugak dok letak tapi dia lari pi belah kiri...hmm...

Amanina Mads said...

ingatkan masuk betul2..hehe
lama xmain bowling..rindu pulak

deno said...

tahniah2!!!!!:)

hana hadi said...

@Hanih Borhan
a'a orang sp:)

sebelum code keek letak code ni <center> kemudian
selepas code keek letak code ni </center>

siap

S.K.A said...

wahhahahah..tempat bowling dah mcm disco :) hu3

Dunia Blog Yana said...

selamat bertugas ye cikgu Hana :)
join me: duniablogyana.blogspot.com

izan mama mia said...

lor..kena bersumpah ker..huhu

Tihara said...

alhamdulillah selesai sudah, tahniah hana..

Tihara said...

rumpai tu kalau makan gitu je ok jugak tp kena bubuh gula dan daun pandan lah..sedap minum dengan air.. :)

suri said...

@izan mama miamain klik jer kat replay org lain hii..

best ti dpt satu pengalaman yg baru. jadi cikgu jgn nakal2 eh.. hii

Aku Penghibur said...

alhamdulilah tahniah!!! dah jadi guru secara official .. jelesnya :)

boni kacak said...

hana dapat mengajar kat mana ye?

~ Cik LuLu ~ said...

tahniah sis.. Lulu x sbr jugak..hihi.. btw mmg smart la main bowling camtu..

hana hadi said...

@boni kacak belum tau lagi. bulan 7 ni baru dapat tau sekolah mana. huhu lambat gak la nak tnggu bln 7. hehe

Tia Fatihah said...

mahal pengalaman tu :)

faiq said...

Hehe, masa aku dulu..dia tandatangan terus je..xyh angkt sumpah..mungkin tgk muke die caye aku kot..hehe

Nick Nashram said...

sama la..masa interim tahun lepas kena buat surah akaun sumpah jugak..ingatkan kena p mahkamah..padahal masuk dalam office dia terus dia cop..bayar rm 5 je..huhu

nik ros said...

tahniah dear. dah layak jadi cikgu.hehe

Nurlyla said...

eh, dah nk DG41 ke? tngok rupa ingatkn msih skolah lagi.. hehe

hana hadi said...

@Nurlyla
penytaan tu membuatkan hana tersenyum sampai ke telinga :)

hana hadi said...

@Nick Nashram
haha.. itu lah.. lawak plak rasa bila teringat balik.. hana free

hana hadi said...

@faiq
kiranya dah nampak wajah guru la ek..

jaakechik said...

tahniah sbb dh berjaya mdpt keje sbg guru.. DG41 tu bestnya... gaji besarrrrr tu.... heeee!

aswadz said...

meriah giler tmpt maen boling.

caliph shuriken said...

wahh, level DG41.. congratz ^^

Remy hazza said...

nak kerja goverment kena angkat sumpah kan...kalau tak silap remy ler.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...