Mana kapal terbang ?


Balik kampung hari tu, tok Hana nak buat kuih kapal terbang. Hana excited la nak tolong buat kuih tu. Ehem, maklumlah tak pernah tau pun kewujudan kuih kapal terbang ni. Tak sabar-sabar nak tengok kapal terbang yang dah siap.

Campuran tepung ni Hana tak tau. Tiba-tiba dah siap. Hana cuma uli-uli bagi nampak kemas.hehe boleh tak macam tu

Nampak tak tangan kanan Hana di situ. Tangan kiri tengah ambil gambar. hahaha

Yang di bawah ni, pada mulanya Hana buat tapi entah macam mana terlebih tenaga sampai terkoyak dan berlubang doh tu Hana kerjakan. Alaa rosaklah kapal terbang nanti. jadi Hana tak buat la benda ni. Adik dan tok yang buat.

Lepas siap jadi mcm roti canai tu. terus lipat-lipat  macam di bawah ni. Masa nak lipat tu sapukan minyak yang dicampur tepung ubi.


Hana dah mula rasa pelik.

"Mana kapal terbangnya? leper je ni, tak besar pun"
"tak potong lagi la"

Hana menjadi pemerhati terhormat kat situ

"dah siap dah, goreng je lah"
"Mana kapal terbang"
"goreng la dulu"

Lambatnya..Hana pun tolong goreng, Hana kalau goreng tutup mata je..hehe

    
Masa tengah goreng tu baru perasan. Macam pernah tengok je kuih ni. Nie bukan kuih yang rapuh dan manis-manis tu ka.

http://4.bp.blogspot.com/_2eUob8ZiHco/Sa3VJYIDneI/AAAAAAAADSs/SwIQcE2QeEw/s400/100_5442.jpg
by : Mr Google

"Ni la namanya kuih kapal terbang"
"Laa.. ni ka kapal terbang"

Aiseh... Hana tau kuih ni, cuma tak tau nama ja. 
Kenapa kapal terbang ye..


35 orang dah komen :

Remy hazza said...

kuih tiram rupanya...... he3......

✿A I N A A✿ said...

macam2 panggilan ada.. ena panggil kuih sesuci dalam debu.. hehehe mengidam makan bnda ni.. T.T

Mar Haini Abdul Rahim said...

haha mne kapal terbang ? eh org panggil lidah buaya jgk kan kan ke tak hehe..

anis scha said...

Eh, haha. ingat kan bentuk kapal terbang tadi :D

Ayie Abas said...

salam hana :)

kuih tu klu ayie panggil lain...tapi sbb dah lama x mkn x ingat dah apa nama nya..hehe

Nadia Johari said...

xde rupe kpl terbg pun..hehee..sypnyer xde

luqman zakaria said...

kapal terbang ke name die..xtau pon..makan jer tahu..hehe

Arra Ahmad said...

tak nampak bentuk kapal terbang pun?? hehe

baby comel said...

comelnya kapal terbang. sat g buat helikopter plk la ye hana.. rangup2 tu mesti sedap kan,

lynndamya said...

hahaha apekah, kenapa namanya kapal terbang pulak ea? sy panggil kuih lain, lupa dah nama dia, tp sodap kan, hahaha :D

Mohd Hafizan Nurdin said...

kat sabah namanya kuih lidah.. :)

mrpolie said...

memacam bleh buat tu... keta kebal pon bleh...

xila dot said...

kami panggil kueh tiram atau lidah buaya...sedap wooo...tp bnyk gula ><

krole said...

hahaha macam2 nama pnggilan kue ni wak..kat sabah kuih manis...tp kuih kapal terbang lebih sdap bunyinya~

Nick Nashram said...

kuih ni rupanye..kat kelantan ade tp xtau nama..hahah..pastu tabur gula halus kat atas tu kan.

StarPrincess said...

As salam.., org belah utara duk panggil kuih kapal terbang...,sampai jb diog pggil kuih tiram pulak...xtau la klu pi belah timur pulak duk panggil ape...kuih tradisional y best... ^_^

Sigaret Perisa Kafein said...

OH! haha kuih yang ini rupanya.

-AsaSiaga-

potia casadelarossa said...

mesti lazat klu Onit yg buat.. mohon post kan

nik ros said...

tak tahu pun kuih ni di panggil apa..huhu

LiLy @ MaMaQiStInA said...

ktorang panggil ni kuih tiram..
memang sedap ni.. ^^

Miss Volvo said...

bukan lidah buaya ke nama kuih tu? :P

Iffah Afeefah said...

bak resepi

hana debor nk interbiu

Nurrul said...

Emm , NUrrul rasa macam pena makan kuih nie.. tapi tak tahu pulak nama dia kapal terbang.. kekeke

dya bunga said...

owh..bru dya tahu nama dya kuih kapal terbag..dya tahu mkn je.hehehe

BlueiceButterfly said...

saya panggil kuih kapal terbang jugak..owh macam tue cara buat baru tau..hehe :p

Aishah Jahirah said...

kuih ni banyak nama dia hana.ada yg panggil kuih tiram,ekor kucing,kapal terbang n mcm2 lagi la....tp kalau kat perak lebih dikenali dgn nama kuih tiram....:)

nurulakmal said...

hehe...mula-mula dengar kuih kapal terbang ni daripada makcik husband.

C.T.K said...

fobia lg dgn roti hangus..hahaha


*oh, kapal trbang ke namanya..amboiii

AmySyahiera Malik said...

ouh , kuih nie . bukan main excited nak tahu rupa dia . hehe . kapal terbang pon boleh

Maria Menado~ said...

sedapnyaa... kami panggil tu kuey lidah kucing.. hehe. xtaula knp kan.. ngeh ngeh..

deno said...

kuih ni deno panggil gettah

jaakechik said...

ooo kuih ni rupanya. jaa pun x tahu nama dia, tapi sedappp.... manis2...rangup2x.. krup krap2x bila makan.

Kesuma Angsana said...

KA pnggl kuih tiram or lidah buaya mmg best !

red jambu said...

hehe.. takde rupe kpal trbang pon kott.. sweet2 je rasenye..

Mimie Najib said...

kuih tiram..tapi boleh pula dapat nama kuih kpal terbang eh..hehehe.. confirm lpas mkan blh terbang2 ni.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...