Jom Menjimatkan Penggunaan Tenaga Elektrik Melalui SETERIKA


Hari ini nak buat entry pasal seterika..

Kegunaan seterika untuk iron.hehe iron tu seterika la kan..Cuba sebut 'seterika' banyak kali. Kenapa pencipta letak nama seterika. Macam pelik je bunyinya.. Kebanyakan orang tak panggil seterika tapi panggil serika atau iron. Senang sikit nak sebut.

"Hana nak iron baju nie"
"Ambik jap iron tu"
"Nak beli iron baru lah, iron lama dah rosak"

Hana bukan nak cerita pasal tu tapi nak cerita pasal penggunaan seterika

Seperti yang kita sedia maklum, iron nie merupakan barangan elektrik yang memerlukan tenaga yang banyak semasa penggunaanya.. Tahu tak?? Tak tahu.. Nie nak bagitahu

Kesimpulan daripada penggunaan tenaga yang banyak menyebabkan bil elektrik naik.Betul kan.. Oleh itu kita perlu menjimatkan penggunaan tenaga bagi penggunaan iron.

Dalam banyak-banyak barangan elektrik, Paling mudah nak jimatkan tenaga adalah iron. Cuba bandingkan iron dengan peti ais..

Nak jimatkan penggunaan tenaga untuk peti ais, jangan buka peti ais terlalu lama dan jangan selalu buka tutup buka tutup peti ais.. Macam mana korang nak jimatkan tenaga daripada peti ais. Nak masak pun kena buka tutup buka tutup peti ais juga. Cuba emua bahan mentah yang nak dimasak di keluarkan dari peti ais..contohnya, ikan dan ayam. Tak risau ke kalau kucing termakan ikan, lalat terhinggap pulak kat ayam..huhu. Lagipun tak serabut ke semua bahan-bahan mentah untuk masak di keluarkan dari peti ais. Bukan bahan mentah je..Kowt nak guna kicap ke sos tiram ke.. So nak selamat memang kena buka tutup buka tutup peti ais juga..

Nak jimatkan penggunaan tenaga untuk iron, memang senang. Kalau sesiapa yang tak tahu kena ambik tahu la..Siapa tak pernah sentuh iron memamg tak pernah iron baju.ish..ish..ish..Korang kalau nak iron baju iron untuk esok, lusa, tulat skali. Time masa lapang or time cuti tak buat apa-apa boleh je nak iron semua baju yang nak dipakai dalam masa terdekat ni. Kalau korang malas nak iron baju untuk esok lusa, korang tanya kawan-kawan korang siapa yang nak iron baju lepas korang TANPA MENUTUP SUIS. Sebab dengan  membuka semula suis akan memakan tenaga yang banyak untuk proses memanaskan iron tersebut. Korang hanya perlu pusingkan suis yang ada di iron tersebut pada tahap yang 0, minimim atau of untuk merendahkan suhu iron tersebut.


Jangan sampai korang rendahkan tahap tersebut sampai esok pula. Boleh tu boleh tapi untuk keselamatan or elakkan litar pintas korang tutup suis dan cabut plug iron tersebut.


   P/s : Alat pun panggil seterika/iron. perbuatan pun dipanggil seterika/iron


6 orang dah komen :

Jahirah said...

betul tu hana....kalau rajin iron baju utk seminggu...jimat...heheee

emylase. said...

thanks fr the info ^^

btw, betul jugak kan,
nama alat ngan perbuatan takde beza haha :D

sal ya said...

masa akak study lu, tmpt belajar atas bukit... tiba2 teringat iron dah tutup ke belum. sengal pulak rasa bila terpaksa turun balik hostel utk check iron je. roomates semua pergi kelas. blh gitu?

Prettywrite said...

mak yna memang selalu tegur kalau nak iron baju..iron banyak-banyak terus..kalau tak nanti 'makan api'..
hehe..banyak tenaga nak guna melambung lah bil..

Hana said...

@anisalya slalunya iron la alatan elektrik paling bahaya.huhu.

Hana said...

@Prettywrite hehe kena iron banyak2 la jawapnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...