Kebaikan dan Kelebihan Memelihara Kucing

 

Menurunkan risiko penyakit kardiovaskular dan serangan jantung 
Sebuah kajian dari University of Minnesota mendapati bahawa mereka yang tidak mempunyai kucing adalah antara 30 dan 40 peratus lebih tinggi untuk meninggal akibat penyakit yang melibatkan sistem kardiovaskular daripada mereka yang mempunyai kucing. Risiko untuk seorang pemilik kucing mati akibat serangan jantung juga adalah sangat rendah

Meningkatkan fungsi sistem imun (Daya Tahan Penyakit)
Membela kucing dapat membantu meningkatkan fungsi kekebalan tubuh anda. Hubungan antara kucing dan pemilik kucing dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh seseorang pemilik kucing.

Mencegah Alergi
Membela kucing dapat membantu anda mencegah alergi pada anak anda. Ada beberapa kajian yang baru lahir yang hidup dengan haiwan kesayangan dapat mengelakkan alahan berkembang.

Membantu mencegah asma pada anak
Ada beberapa bukti bahawa hidup dengan kucing juga boleh membantu mencegah asma pada anak-anak. Memiliki kucing pada usia awal anak anda dapat membantu mereka untuk mengelakkan risiko menghidap asma. Ini kerana sentuhan antara anak anda dengan kucing dapat membantu mengatasi masalah pernafasan.

Mengurangkan Tekanan Darah
Percayakah anda dengan hanya dengan mengusap-ngusap kucing dapat membantu menurunkan tekanan darah. Mereka yang mempunyai haiwan kesayangan, menurut State University of New York di Buffalo kajian, lebih cenderung memiliki tekanan darah lebih rendah daripada mereka yang tidak mempunyai haiwan peliharaan.

Menurunkan Kolestrol
Berdasarkan kajian pemilik kucing memiliki kolestrol lebih rendah daripada mereka yang tidak mempunyai kucing sendiri. Sebuah penelitian 2006 di Kanada menunjukkan bahawa memiliki kucing sebenarnya lebih berkesan dalam menurunkan kolestrol daripada memakan ubat-ubatan kimia.

Mengurangkan risiko Mendapat Stroke
Jika anda prihatin tentang mengalami serangan stroke, anda boleh mempertimbangkan untuk membela kucing. Memiliki kucing dapat mengurangkan risiko stroke. Sebuah kajian di Universiti Minnesota mendapati bahawa pemilik kucing dapat mengurangkan risiko mendapat stroke.

Mengurangkan stress (tekanan perasaan) dan rasa cemas
Banyak manfaat psikologi jika kita membela kucing, dan salah satunya adalah menghilangkan stress. Dengan menjaga binatang atau berbicara dengan kucing anda, boleh membantu anda merasa lebih tenang dan mengurangkan tahap stres. Kehadiran seekor kucing bersama anda dapat membantu anda menenangkan diri anda kerana anda menikmati cinta tanpa syarat dari seekor kucing.

Menjadikan mood anda dalam keadaan “cool”
Dalam banyak kes, berinteraksi dengan haiwan kesayangan boleh membantu memperbaiki mood anda. Ini termasuk kucing. Memiliki kucing dapat membantu anda merasa lebih baik secara umum, dan meningkatkan mood anda.

Dapat membantu pesakit-pesakit Autis
Mereka dengan autisme mempunyai kesulitan berkomunikasi dalam cara yang sama seperti orang lain. Memiliki kucing benar-benar dapat membantu dalam kes ini. Ada kejadian di mana kucing telah berperanan dalam terapi untuk anak-anak autis. (autis ialah individu yang hidup dalam dunianya sendiri)

Mengurangkan Kesepian
Hubungan persahabatan antara manusia dan kucing dapat membantu mereka yang kesepian.


67 orang dah komen :

Sham said...

salam kenal...

waa menarik neh... dah lama tak bela kucing... masalahnya anak saya takut kat kucing ler...

i folow u...

myfirdz said...

Sy mmg suka binatang...kucing binatang kesygn.. Kucing2 ay kbykn bela smp kucing2 tu temui ajal... Bilakucibg mati leh ngis bgai nk rak... Hehe

luqman zakaria said...

nak bela kucing tp smpai skg x dpt2..

Diya Edhayaa said...

kucing ibarat penenang jiwa.. ehe

Leeza dayasari [santai leeza] said...

waaaaa....... suka suka kucing.. dan ad abela kucing.

Shalee Abdul said...

ptt la sy kurang sihat dah sbb sy takde meow dah :P

C'Jai said...

Banyak kelebihannya ye..akak mmg suke kucing..

Nabikan kasih pada kucing...(✿◠‿◠)

fifie said...

Fie ada 9 ekor kucing dirumah. Hehe

✿A I N A A✿ said...

eh serius boleh cegah asma???? knp rmai kata blu kucing ni boleh menyebabkan asma.. huuuuu...

Kasihku Abadi said...

bagus jg kan jaga kucing...tp saya takut kucing...salam perkenalan, nti rajin2 singgah blog saya juga yer http://hudarazida85.blogspot.com

Misz Fazie said...

wah banyak jugak manfaat dia. tak pernah tahu pon. nice sharing :)

Masnady said...

Wah banyak bgt manfaatnya ya.? Wah kebetulan saya adalah penyayang kucing sob. Jadi semangat nech setelah mengetahui manfaatnya.

Qu azniza ;) said...

.awwww suke2! kami suka bela kucennggg!!

Nurrul said...

Wahh , really nice info.. sya pecinta kucing.. :")

nik ros said...

suka tgk kucing tapi tak suka bela kucing.umah mak mertua mmg banyak kucing.hubby pn suka kucing.hehe

Anonymous said...

hai awak, selamat pagi..

saya suka memelihara kucing.. tapi sejak tinggal di appt, agak sukar untuk membela haiwan kerana ruang yang terhad. nice info!

donnyien said...

hai awak..

boni kacak said...

ala...kalau saya pulak, saya boleh jadi selsema dengan asma bila ada lama dengan kucing..bulu dia tu saya tak tahan... ada tak cara untuk kita serasikan dengan bulu kucing ye?

gdsbnga said...

dulu kucing ada 12 ekor dekat rumah , dan sekarang dah tiga 4 . satu betina tiga jantan . 1 jantan nmpk gaya mcm tk lama lagi je nak hidup . yg betina sekor tuu tengah pregnant tk lama lagi dapatlah kittens baruu . yg jantan lg dua ekor tu mcm tkde nafsu . haha so sape yg mengandungkan si betina ni ? pelik - pelik . :p

DzuLagiL said...

kucing?
ahakz... agak kurang rapat dgn kucing....

Fazrol said...

Lama tak bela kucing...
Tapi ada baca kata tak elok untuk anak... Sebab bulu dia gugur..

MaMa Rey said...

bpernah baca tentang yang no dua tu..sistem imun lebih kuat dr yg x ada memelihara binatang..(follow u)

Arjuna Silvera said...

urmm..wife tak suka..dia geli ngan kucing

Miss Zahirah said...

wahh.. bangganya syaa..
hihihi.. ;b

ANNA MARIANA said...

anna suka kucing..
tapi umah anna flat...
susah nak bela..
lagipon mak anna asma..
dia alah bulu kucing..

Jna marcello said...

syoknyaa bela kucingg ;D
Tenkiyu for this sharing Hana.

QasehnyaRania said...

betul tu tp ciksu tak suka bulu kuicnh..rimas..
kat kg ada 4 ekor.adik2 bela ;D

Kakzakie said...

Banyak bagusnya tapi kakak takut kucing. Kalau anak-anak kakak suka.

krole said...

serius wak..krole alergic pd kucing2 ni...tp kalo info ni tol..krole nak cube r..spaya ank krole nnt tak cam krole~ada alergic2 ni ssh r~da r kucing tu cumil~~

secret of us said...

wahhh..banyak juga manfaat bela kucing yer...plus kucing juga antara binatang kesayangan Nabi Muhammad..^^

::EIDA:: said...

Ida setuju semua yang di atas!! Tapi ada orang jugak cakap yg kami ni susah dapat anak sebab bela kucing... sedih lah diaorang tu! Salahkan kucing pulak... Belum rezeki ALLAH nak bagi kan.... =)

❤~Emma Abduh~❤ said...

sy pun suka sangat dgn kucing....y pasal kesepian 2 mybe ngam dgn sy cozz,,,sy sorg ja pmpn dlm adk bradik..xda kwn main waktu kcil..haha

izan mama mia said...

kucing mmg comel tapi...sebanyak mana pun kebaikkannya..saya tetap tak suka kucing,..anak saya..hanya boleh tgk kucing,..nak pegang saya larang sama sekali...sbb saya geli dgn kucing...hihihi

Remy hazza said...

nak kena bela kucing ler lepas nie......

pinkcolour82 said...

suka bela kucing.tapi nak kucing yg idung dye kemek je.heeeee......yg duk diam.yg agresif geram je nak pukul2

Wak Gelas™ said...

bini wak pon X sukak bela kucing jugakkk.. ahHHKs

el said...

mmg suka cat
tp cat umah tu bkn cat bela..ntah mn2 cat tu dtg..lau msk kt dapur berderet beratur kdg2 abis periuk belanga pinggan mggkuk..tgh siang ikan bleh je dia nek atas sinki g kokok ikan tu...tu bkn mengurangkan darah tekanan darah..tu menaikan darah..muahahaha

yelah cat bkn belaan
lau bela sure baik je pagai kan kan kan :)

maszmadi said...

bukan kucing ni boleh mengundang penyakit asma n alergi ker..... erm baru tau nieh...

Hazmin Hamudin said...

Betul ke ni.. Siap boleh kurangkan asma lagi tu... Krang ada yang bertambah asma.. hehe

Ros said...

Assalamualaikum,

Ooooo...Ya ka....baru hari ni Kak Ros tau banyak sungguh kebaikkannya membela kucing nih...

Terima kasih ya kongsi info yang sangat baik ni..

Mimie said...

suka kucing tp tak suka bela kucing

Nadratul Syazwana said...

Lagi satu, kucing pun mendoakan kesejahteraan tuan mereka tau ^^ hihi

Iffah Afeefah said...

alamak xske kucing lah hana

cerita best said...

heheeh pakjoe da 5 kucing ja sikit kn

mia izzati said...

tapi ramai yg kata tak elok bela kuceng sebab bulu dia le.. apa le..akak ni dulu banyak kucing..sekarang dah tua2 kucing..pandai bawak diri dahh..

are_lin@yu said...

pencinta kucing ni orangnya penyayang kan..

tirahzairi said...

kucing takut nak dekat dgn tirah la...hihi

-meeSUPERGIRL- said...

bg abh mee bace neh bagos . suke sgt kucing haha

sHiMi sHinHae~ said...

sy sgt sukaaaaa kucing !kalau time susah aty mmg sy akan cari momo sy lah ..mmg jd epy ! ^_^

Ayie Abas said...

byk kelebihan memelihara kucing rupa2 nya...

rumah ayie ada byk kucing sampai berbelas2 ekor....

Amie said...

Anak2 kami ada 5 ekor kucing... kalau ke kedai memang tak ada lain yang diingat oleh anak2, makan kucing yang diutamakan...

Amie said...

Anak2 kami ada 5 ekor kucing... kalau ke kedai memang tak ada lain yang diingat oleh anak2, makan kucing yang diutamakan...

Inspektor Azim said...

sy pn suke kucin sgt2 hehehe...

tumpang bce cni jgk, jom ke blog sy jgk ye, follo taw
Tak Mungkin Benar

Eyriqazz said...

tak berani nak bela kucing....duduk condo, leceh skit..

P.s : Mohon bantuan untuk Klik G+ entri ini iPhone 5 Gadget Impian

amy syahiera said...

rumah amy banyak kucing . tapi , amy tak rapat dengan mereka . hehe

asha k said...

Selama ni ingat kucing lagi menyebabkan semput/astma..

Hehe, nice info.. Thanks for sharing

zila manaf said...

sy mgkin lepas kwen kot bela sbb fmly xbela hoho

zila manaf said...

sy mgkin lepas kwen kot bela sbb fmly xbela hoho

fatin amalina husna said...

sungguh ke kucing boleh elak alah??

husna x brapa minat kucing..huhu..

Shiyda Aqma said...

saya mmg pencinta kucing ! berita gembira ni ! hehehe :)

jaakechik said...

ntah bile le jaa nk sampai seru utk bela kucing ni..hihi... suka tgk jer. bela takmo3x!

Mrs Velentine said...

Mv ada dua kucing..

aku HaniAsyira said...

tukang bg kcuing mkn je tapi tak bela pun

aDisH.sHidA said...

saya plak x boleh dengan kucing sebab nya geli dengan bulu2..tak kira la kucing ke or patung bebear mcm org dok wat peluk waktu tido..

lagipun saya ada athma

♥ Miss Hearty ♥ said...

nice info :) sy suke sgt bela kucing ..

dya bunga said...

dya suka kucing tpi xberani nk pegang kucing..haha

nuyui a.k.a miss YUI said...

yg pntg ia binatang kesygn RasulALLAH..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...