Menjilat-jilat Badan

Selalu tengok kucing menjilat-jilat badan. Kadang-kadang sampai berjam-jam dan bersungguh-sungguh sampai tidak mempedulikan orang lain.Sebenarnya menjilat badan ini adalah untuk membuang bau-bau yang asing termasuk bau anda. Kucing mempunyai kelenjar di bawah kulit yang akan merembeskan bau mereka sendiri apabila di jilat.

                                                                                                        Artikel dari akhbar
http://www.catster.com/files/fields/600px-mom-and-kitten.jpg
 By :Mr Google

 Nak dijadikan cerita.....


Masa hana pulangkan baby Kelabu kat tempat tidur dia, Che Ah si ibu Kelabu tu pun datang. dia hidu-hidu kat Kelabu tu. Kemudian dia meng'iau-iau' kat hana. 

"Kau culik anak aku ye, aku bau kau je ni"

"Dah kenapa?"

Takkan Che Ah nampak hana culik Kelabu kot kan dia tiada tadi. Erm.... Che Ah pun hidu Kelabu dan jilat-jilat bulu Kelabu tu. Ini bermaksud Che Ah nak buang bau-bau wangi hana kat badan Kelabu tu la kan. 

Che Ah takut nanti bila Kelabu dah besar dia ingat kat bau hana, dan anggap hana ni sebahagian dari Kelabu. Jadi sebab tu Che Ah jilat-jilat bulu Kelabu supaya  Kelabu tahu dia ibunya.  
  
 Erk.. yang tulisan coklat tu rekaan semata-mata. hehe tapi macam betul ja


46 orang dah komen :

the malay male said...

Colourful

zures said...

Teringat kucing mummy yg dah mati..huwaaaaa

✿A I N A A✿ said...

hahaha lawak la.. dapat bygkan gelagat Che Ah.. XD

~didiey~ said...

dia tahu hana culik anak dia lah tu..hehe

ANNA MARIANA said...

hehehehe.. patut la kucing suke jilat2 badan... kira kucing ni mandi la?

asha k said...

My mum pernah cakap, sometimes kita makan and bau makanan tu tak hilang dari tangan kita.. Then, pegang anak kucing so bau makanan melekat kat anak kucing.. Anak kucing xtau jilat badan dia, so bau tu akan tarik pemangsa (anjing/kucing jantan) utk mkan anak kucing tuu

Fiza Rahman said...

Owh...baru tahu. Kiranya kucing tu macam mandi juga lah yer ☺☺

dya bunga said...

lorh..ingtkn btl2..hihih

Remy hazza said...

he3..... tu kalau kucing...kalau org camner lah nak hilang bau......he3..lupa lak...pi ler mandi......kan

Iffah Afeefah said...

gelinye

hehe

xske kucing

Nurul Farahizzati said...

oooo.. ingatkan bila dorg main jilat2 tu, maksudnya tgh mandi.. hehehe..

aku HaniAsyira said...

mmg betul kot kan.. hmmm

Miss Zahirah said...

hehehe.. kucing mmg camtu..
klu kta pgang bdan dia, x smpi 1 saat kta alih tgn, dia akn jilat blik..
mnunjukkan kucing ni mmg pembersih..

Anum said...

salam perkenalan
anum dah follow back
keep in touch

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Teringat² kucing Qis dulu..selalu jilat² badan anak dia kalau ktorang pegang..rindu kat kucing² tu semua..ni dah besar dah pandai bawa diri masing² keluar rumah tak ingat balik dah..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

kucing ni kadang2 comel gelagantnya. dan mrk memahami emosi kita.

boni kacak said...

saya dah jilat2 kulit saya ni, tapi tak hilang pun bau..hehehehe :P

krole said...

sygnye wak ngan kelabu yew...hihihi jgn risau wak...haiwan ni ada naluri...kalo kte bek ngan dia...smpai bila2 dia akn igt~

PORUMAN said...

itulah alkisahnya. hehehe.. best2

ct kektus said...

ahha. tingginya imaginasi che ah tuu. :D

KY said...

kucing memang mcm tu.yg kat rumah KY pun

ridzuan sujari said...

mmeeeooowww...!

Mat Som said...

Cerita ttg kucing
Sya terkenang kucing2 jalanan
Kesiannya mereka tu
Tp tak dpt buat ape2
Sebab byk sgt...

kak nora said...

macam tu kesah nyer..baru tahu..info yg bagus..tksh

jaakechik said...

ooo patut la kucing suka jer jilat2 badan dia.... mcm tu rupanya..

cweet pinky said...

hehehe , adei , rindu lak kat kucing CP , nak buat entry pasal dorang banyak sangat kowt , tapi gmba dah ade , tinggal nak upload je , hehehe ~

jilat2 tuh umpama mandi la bagi diorang , tapi bukan smua kucing tuh rajen jilat2 nih , ade kucing pemalas , jilat buat syarat je , hehhe ~

macam manusia jugak la , yang rajen mandi tuh , rajen sangat , yang malas tuh malas sgt , kan3 ?? hehehe

sekian , entry CP dibahagian komen , hahahaha , panjang gilerr :P

Jna marcello said...

Eh! tapi mmg btul kan kan kan?

BlueiceButterfly said...

wah info baru..hehe patutla kucing kat rumah lepas orang pegang je dia jilat2 balik..hehe :)

cik nAdyYa ツ said...

ohh baru tahuu..
rindu lak kt kucing kite yg da lame maty =_=

cikji said...

ekkk,patutlah. igtkan sbb kucing gatal mulut ker apa.hihi

cikeyrah said...

owh . .baru tau sebab ape kucing suka jilat2 bulu dia . .heheh

cikeyrah said...

owh . .baru tau sebab ape kucing suka jilat2 bulu dia . .heheh

-meeSUPERGIRL- said...

amboi hana dapat baca fikiran kucing ye hahahhaha

Ieyza Afieyna said...

yeke mcm tu.. baru tau nie.. hehe

Si Matatajam said...

Tu la antara keistimewaan Kucing yg Allah kurniakan..

Anum said...

macam tue rupanya

Fiza Jaafar said...

haha...cam tu erk?patutla kucin2 ni slalu jilat menjilat..hehe

ieda said...

ooo ... eiii tapi akak tetap geli ngan kucing huhu

Mimie said...

lawak3

zOeY zAu YaH said...

bestnya dpt bela kucng hhehe..

Cik Kay Jue said...

boleh pula ea.. hehehe..

CekbOlat-bOlat said...

kucing ke weii ? haahah bolat syakk singa tadi . muahahhaa

Sya Chot .. said...

tajuk entry wowww..ahahah

Ayie Abas said...

hehe...ada2 jer laa hana nih...tapi hana memang berpotensi jadi ibu yg baik satu hari nanti...cewahhh

Aien Alien said...

oo...baru tahu sebabnya kenapa kucing suka jilat2 badan. hehe

Syaifuddin Alias said...

sy sgt suka kucing ..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...