Untung laa Sapa Jadi Cikgu

Ops bukan entry dari hana ok. Entry ni hasil dari prinscreen from
yang sudah diremove

Hana tak nak panjang-panjangkan cerita cuma hana mampu buat kesimpulan je. Baca dulu entry dari Marliyana Adnan / 24 tahun / seorang Enginear





Hana bakal guru tapi tak berpihak kepada sesiapa pun. Entry tersebut adalah pendapat peribadi dia. Jadi biarlah dia nak kata apa pun yang dia suka.

Yang hana paling tak sedap sekali dia kata macam ni

"cikgu-cikgu ni sebenarnya ikhlas ke tidak bekerja ni" ."aip, ceyana, keihlasan seorang guru tak boleh dipertikaikan, kang cikgu tak halalkan ilmu yang dia bagi baru tahu!"
-aku nak bidas, kalau tak nak halalkan..nampak sangat dah mengajar tu tak ikhlas.

Bagi hana keikhlasan sesorang susah nak diukur. Itu hak masing-masing Tapi sebagai guru, kami mementingkan kualiti bukan kuantiti. Jadi faham-faham je lah ye. Semua cikgu nak murid dia berjaya jadi tiada istilah "tak halalkan ilmu".

Masing-masing pekerjaan masing-masing ada tanggungjawab.  Orang kata tanggungjawab guru hanya mengajar. Itu je.. Orang tak tahu realiti sebenar seorang guru. Cuba dia berada kat tempat tersebut..

KESIMPULANNYA
Jadi hormatilah setiap pekerjaan yanga ada di dunia ni. :) Tiada untung tiada rugi yang penting pekerjaan tu halal. Setiap pilihan yang kita buat mesti ada pro dan kontra mungkin kita tak nampak apa yang akan terjadi nanti.

   P/s : Panjang la pulak komen hana :)


19 orang dah komen :

Kumbang Jingga said...

kerja cikgu mulia..kalau bagi ilmu yg bermanfaat dpt pahala walaupun cikgu tu dh takde...saham akhirat..

CikMai said...

betul ckp hana...hormatilah stiap pekerjaan di dunia ini.

datuk mai pun cikgu juga... bangga dgn beliau... pergi mana pun org kenal.. tempias skali ngan mai, nty org bkn panggil nama, org panggil, haa ni la cucu cikgu manaf tu...

PORUMAN said...

nampak macam ada kekawan blogger len yang tersinggung pula kan.. x pe, relaks jelah.

Firas Inan said...

Menarik. Apa yg diulas...bleh diterima!

-syira- said...

sempat baca dan sempat drop kan komen kat belog dia...sbg bkal guru syira terasa jugak bahngnya bila baca belog dia...suma kerja pun sama,kita rasa keja dia senang,dia rasa keja kita senang..yg pasti hanya kita jek yg tau senang ker susah..:)

boni kacak said...

kalau saya senang je.. kalau para cikgu tak pernah pertikaikan apa kerja yang dia buat, kenapa sibuk dia nak pertikaikan pasal kerja orang lain. rezeki masing2. Tuhan dah tetapkan. kenapa sibuk nak pertikai pasal orang lain?

Zul De Alexis said...

sepatutnya bila kita dh berjaya ucaplah terima kasih pada guru2 yg mengajar kita..siapalah kita tanpa mereka..nk mengenal huruf pon belum tentu kalau tanpa mereka..

menjadi guru bukan yg mudah byk dugaan yg kena lalui..hanya guru yg mengetahui...demi menjadikan anak bangsa terus di hormati..

AkuMalas said...

Dulu sebelum aku join IPG aku ingat senang kerja cikgu... sekarang ni dah melalui nya... aku kian befikir kembali. Gud entry http://onitsukahana.blogspot.com.

hnahdy said...

@Kumbang Jingga betul tu

hnahdy said...

@CikMai walaupun dah pencen or meninggal. perkataan cikgu xlekang kat nama cikgu tu kan

hnahdy said...

@PORUMAN takda pa yang perlu disinggung :)

hnahdy said...

@-syira-a'a tu ah semua keja sama :)

hnahdy said...

@boni kacaklike ur statement :)

hnahdy said...

@Zul De Alexis :)

hnahdy said...

@AkuMalas tq :)

Mishter Izwän said...

jadi ckgu sngt di berkati taw. mmg untung pun jadi ckgu ni. sbb ape yg kite ajar akan membantu 1 generasi maju . . .

C'Jai said...

Guru dulu dan sekarang sangat jauh berbeza cabarannya... apa yg di luahkan itu mungkin ada kebenarannya... tp bukan semua begitu... yg penting kita faham erti KEBERKATAN dalam mencari rezeki... dan nawaitu kita kerana lillahitaala.. haya guru yang mengetahui situasi sbenar... begitu jg dengan pekerjaan lain..semua pun sama... kita kena hormati semua pekerjaan halal yang ada di sekeliling kita... terima kasih pada semua yang masih menghargai seorang guru di saat guru itu sering dipertikaikan dan diinjak maruahnya... Guru2 ambil positif apa yg diperkatakan di atas tu ye...InsyaAllah teruskan perjuangan murni mu...

puteri kasih said...

sesiapa yang tak pernah merasa menjadi cikgu..memang akan pandang kerja mendidik ni mudah, namun belum cuba..belum tahu kan.

jadi biarlah orang lain nak kata apa...janji kita ikhlas dalam melaksanakan tugas kita :)

Iffah Afeefah said...

mls nk komen

sbg bakal cikgu pon tersentap gak

papepon suh die gne akal untuk berfkir

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...