Perempuan bertudung VS Perempuan freehair


Sebelum meneruskan penulisan nie..ku nak mintak maaf klu entry kali nie menyinggung perasaan mana-mana pihak.Ku sekadar hendak berkongsi pengalaman dan pendapat.

Mana satu pilihan korang ???

Perempuan A
- baju n bertudung labuh
- suka mengumpat cakap belakang
- Ramai kawan yang mempunyai ciri2 mcm dia
- Xleh terima pendapat ( klu terima pun mesti ada yang xkena )
- cakap lepas 
- tak hormat orang lain


Perempuan B
- Bertudung n berpakaian up to date  
- Ramai kawan n mudah dapat kawan
- Berani bersuara 
- Menerima pendapat orang lain


Perempuan C
- freehair tapi pakaian sopan
- ala2 perempuan melayu terakhir 
- malu2 n pendiam
- sopan santun (nak cakap susun ayat dulu)
- mudah dapat kawan


Mesti korang pernah tengok perempuan2 yang berkategori di atas.. Sebenarnya banyak kategori lagi cuma nie berdasarkan pengalaman ku sendiri.

Kalau lah kan.. da seseorang bertanya xkisah la lelaki, perempuan,tua or muda tanya soalan
   
'antara ketiga2 kategori di atas mana satu yang terbaik'

dalam erti kata lain yang mana satu  kategori perempuan yang korang suka?

Ku pun susah nak buat pilihan.. Pernah gak da kawan lelaki bertanya ku soalan macam tu

Dengan spontannya ku menjawab  C. 

Kenapa bukan A yang bertudung? erm.. itu lah masalahnya.kenapa ye..Ku sendiri pun xleh nak jawap. Mungkin sebab nanti hati dia akan terbuka untuk bertudung. 

Kenapa xpilih A? nanti-nanti pun perangai dia akan berubah kepada positif

Aahh.. sudah nak jawap pa lg

Ku pun jawap. "Perangai susah nak ubah sebab perangai seseorang itu memang lahir dari diri dia sendiri bukanya sebab dia tiru orang or mewarisi dari ibu ayah dia. Kalu yang freehair nnt dia tengok orang pakai tudung cantik..mesti dia nak pakai n lama2 dia rasa selesa untuk bertudung dan sekaligus akan berniat untuk bertudung kerana Allah".

Nie saja pendapat spontan yang ku mampu jawap.

Ada pula kawan perempuan ku menjawap

"Sekurang-kurangnya dia bertudung. Bertudung kan wajib. Biarlah macam mana pun asalkan bertudung."

Ku berdiam diri.. Nak melawan tapi itu pendapat dia. Nanti melawan teruk plak jadinya..*perangai lebih kurang jerk.

Dah panjang lebar ku bercerita.. Apa pula pendapat korang? Mungkin boleh berkongsi..

9 orang dah komen :

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

subjektif semuanya.....kalau saya pun pilih C....biar pun luaran tak alim tapi dalaman oke.apapun manusia boleh berubah walaupun susah nak buang tabiat yg buruk tu..yg penting kita berhak memilih kawan yg baik...:)

Amy Az said...

its depends on orang jugak kan? setiap orang lain2..

ღ Nurrul said...

Nurrul pilih C , sebab semua tuh boleh ubah.. tapi perangai dah diwarisi,.. tebiat nak ubah ! :P

Onitsuka_hana said...

@Aishah Jahirah(cik aisha) tol tu kita berhak memilih kawan tp dalam hati slalau kata 'tudung litup tp perangai hampeh'.. tp xpernah kata 'dah la xpakai tudung peragai mcm pa lg'

Onitsuka_hana said...

@Amy Azyup, setiap orang lain2 tapi kekadang pelik da perempuan gak kategori A

Onitsuka_hana said...

@ღ Nurrul tq, nnt bleh hna debat pasal nie..

Ratu Lissa said...

kalau saya, saya pilih C dan B.. haha.. kalau nk tutup aurat pun, tak payahlah sampai bertudung labuh bgai.. biarlah ikut fesyen.. tapi kalau setakat freehair, pakaian sopan, pendiam, sopan santun, org lagi suka !

Onitsuka_hana said...

@Ratu Lissa diorang ingat diorang dah cukup baik la tu.. tp peragai tah pa2

Rafiq Naemah said...

yup....betol jgk jwpn hana tu.... pilih c jgk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...