Isu - isu Pendidikan Khas -GURU-

Kemahiran Guru
Kebanyakkan guru - guru yang mengajar Pendidikan Khas adalah tidak terlatih untuk mengajar murid-murid Pendidikan Khas. Melalui kajian yang dilakukan oleh Aliza Alias dan Mohd Mokhtar Tahar dari fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia melalui petikan akhbar Utusan Malaysia (2007), menyatakan bahawa :

“Hanya 13.3 peratus sahaja guru yang terlibat dalam kajian ini mempunyai bidang pengkhususan masalah pembelajaran. Secara keseluruhannya 86.7 peratus guru yang mengajar dalam program ini adalah guru yang tidak dilatih mengajar kanak-kanak masalah pembelajaran,” menurut kajian itu.

Ini bermaksud bilangan guru yang mengajar pendidikan Khas pada waktu itu bukanlah guru yang datang dari opsyen Pendidikan Khas yang mana mereka ini tidak terlatih. Segelintir manusia menjadikan Pendidikan Khas sebagai kerjaya terakhir kerana mereka tidak mendapat pekerjaan lain setelah menamatkan pengajian di universiti. Menurut kajian itu lagi, guru perlulah mempunyai ilmu dan kemahiran tentang ciri kanak-kanak supaya perhatian terhadap keperluan mereka dapat ditumpukan dengan berdasarkan keupayaan murid untuk belajar. Kekurangan ilmu dan kurangnya latihan pedagogi untuk mengajar murid-murid khas akan mencetuskan rasa tidak puas hati oleh ibu bapa yang terdiri daripada golongan berpendidikan.

Bebanan tugas
Isu yang seterusnya ialah isu berkaitan bebanan tugas semasa di sekolah. Menjadi seorang guru memerlukan kesabaran dan ini merupakan perkara yang seharusnya diketahui oleh guru-guru sejak dari mula menjejakkan kaki ke bidang ini lebih-lebih lagi mereka yang terlibat dengan program Pendidikan Khas, Namun setiap perkara ada batasannya kerana guru juga manusia biasa dengan keperluan sama seperti orang lain. Guru Khas selalunya diberikan dibebankan dengan waktu ganti (relief class) kelas perdana. ini akan mengganggu perjalanan sesi pengajaran guru pendidikan Khas yang terpaksa meninggalkan kelas kerana menggantikan kelas guru aliran perdana yang tidak hadir ke sekolah. 

Selain itu, guru Pendidikan Khas juga dibebankan dengan tugas-tugas bukan mengajar kerana dilantik memegang jawatankuasa yang mempunyai tugasan berat seperti setiausaha sukan di sekolah. Melalui jawatankuasa seperti ini, guru pendidikan Khas perlu guru sentiasa meninggalkan kelas untuk bermesyuarat dan menjalankan menghadiri aktiviti luar yang akan menyebabkan murid-murid khas terabai.

Tanggapan negatif guru aliran perdana
Hal lain yang turut menjadi persoalan ialah persepsi negatif guru-guru aliran perdana terhadap guru-guru Pendidikan Khas. Kenyataan yang tidak selesa untuk didengar ialah kerja mudah elaun besar!. Pepatah Melayu ada mengatakan ‘tidak tahu maka tak cinta’. Guru yang kurang pengetahuan tentang murid berkeperluan khas biasanya tidak memahami tugas guru Pendidikan Khas. Tahap pengetahuan guru aliran perdana tentang pendidikan khas adalah masih rendah

Antara isu yang menjadi bualan guru aliran perdana terhadap Guru Pendidikan Khas ialah “senang sahaja, murid sedikit jadi senang nak kawal “ , “ bukan mengajar sangat, asyik menyanyi lepas itu menonton televisyen” , “ tidak perlu terlibat dalam pengurusan sekolah kerana terikat dengan etika mereka jadi tidak sibuk seperti guru aliran perdana” dan banyak lagi.

“Kerjaya Guru Pendidikan Khas senang dan murid sedikit memudahkan kawalan kelas”. Isu tersebut sebenarnya tidak patut dibicarakan oleh guru aliran perdana kerana mereka tidak merasai bagaimana keadaan kelas tersebut jika terdapat 2 orang murid hiperaktif. Ia seperti kelas tersebut mengandungi 20 orang murid. Kadang-kadang guru itu sendiri yang putus asa dengan murid tersebut. Memang tidak dapat dinafikan bilangan murid pendidikan khas yang hadir pada masa itu cuma 2 orang tetapi tumpuan guru terhadap murid tersebut perlu lebih supaya keselamatan murid tersebut akan terjamin.

Guru aliran perdana jika melihat proses pengajaran dan pembelajaran pendidikan khas memang akan merasakan ‘Guru Pendidikan Khas tidak mengajar’. Mereka tidak tahu murid aliran perdana dan murid Pendidikan Khas berbeza dari pelbagai aspek. Contohnya kepelbagaian kategori murid Pendididkan memerlukan guru Pendidikan Khas merancang pelbagai teknik , kaedah dan strategi pengajaran. Guru aliran perdana mempersoalkan murid Pendidikan Khas banyak bermain. Memang tidak dapat dinafikan guru Pendidikan Khas banyak mengunakan teknik bermain untuk mengajar murid Pendidikan Khas kerana dengan bermain murid dapat melatih dan memastikan psikomotor halus dan kasar berfungsi. Kalau tidak dibuat terapi bermain, bagaimana murid Pendidikan Khas hendak berkembang. Lagipun dengan bermain murid akan berasa seronok untuk belajar.

“Guru Pendidikan Khas tidak perlu terlibat dalam pengurusan sekolah kerana terikat dengan etika mereka”. Tanggapan Guru aliran perdana adalah tidak benar sama sekali. Dalam etika Pendidikan Khas tidah menyatakan guru Pendidikan Khas tidak boleh merlakukan aktiviti pengurusan dan merlakukan aktiviti di sekolah. Isu ini bukan berpunca dari guru Pendidikan Khas tetapi ada sesetengah sekolah cuba mengelakkan guru Pendidikan Khas dari terlibat dalam pengurusan sekolah kerana mereka memberi peluang kepada guru Pendidikan khas menumpu sepenuh perhatian terhadap pengurusan murid Pendidikan khas.

p/s : Banyak lagi isu berkaitan Pendidikan Khas yang akan dikupas pada entry seterusnya

5 orang dah komen :

~SYAR M E E Z E~ said...

salam ziarah.. menarik blog awk ni.. teruskn menulis :-)

panggil bee jer... said...

Thanks for the info...Saya ada interview untuk guru pendidikan khas ni....ada tips tak?

panggil bee jer... said...

Thanks for the info....ada tips lg tak? untuk hadiri temuduga guru pendidikan khas?

Anonymous said...

betul 2..xkenal maka x cinta. saya sendiri bermula dengan opsyen matapelajaran akademik tetapi setelah terlibat dengan pendidikan khas saya teruskan pengajian ijazah dlm bidang pendidikan khas dan sekarang sedang cuba menamatkan pengajian peringkat master dlm bidang yang sama..

Anonymous said...

Wow...Sgt menarik awak punya perkongsian...Byk ilmu sy dapat...Pohon share ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...